Alla inlägg den 22 december 2008

Av Tina - 22 december 2008 11:09

Mmmmm.... Det är ingen hejd på julgodisgörandet här hemma. Jag har nu två nya favoriter: Bounty och wienernougat. Bountyn har jag redan skrivit receptet på i ett tidigare inlägg men nu är det dags att dela med sig av receptet på wienernougaten också:


Wienernougat

250 gram nougat (enda veganska jag har hittat finns att köpa på Netto)

125 gram choklad (eg ska man ha mjölkchoklad men det skiter jag fullständigt i, och kör på en som har ca 55 % kakao)

100 gram flagad mandel (jag skållade den först - täckte mandeln med vatten och lät det preciiiis koka upp. Sedan var det bara att ploppa ur mandeln ur dess pyjamas och hacka på längden)


Rosta flagad mandel gyllenbrun i stekpanna (detta glömde jag helt bort, kom jag på nu i skrivandets stund, men det gick jättebra ändå). Smält nougat och choklad över vattenbad (jag körde den i mikron). Blanda i mandeln och häll i en avlång form (en sån där brödform gick kalas) klädd med bakplåtspapper. Vik ner pappret över och ställ svalt ett dygn innan chokladen skärs i bitar. (Pyttsan, det räckte med tre timmar på altanen nu i vintervädret).


Såååå god! Njam, njam... Om det inte vore så att David ska hit på julafton och att det råkar vara hans favoritgodis så hade den INTE funnits kvar så här länge.

Ovido - Quiz & Flashcards