Direktlänk till inlägg 11 december 2008

Mina recept på julgodis

Av Tina - 11 december 2008 18:18

Idag vaknade jag till yrsnö, redan halv sju. Eller, JAG vaknade inte då, utan en viss liten, morgonpigg bebis som tyckte att det var en alldeles ypperlig tid att vakna... Jösses. Ja, det var bara att gå upp, mata, roa, klä och sedan somna på promenad. Det var mysigt att komma ut, även om det kändes underligt att somna henne redan halv nio. Men är bebis trött, är bebis trött.


Sedan bakades det julgodis så det stod härliga till. Idag blev det snickers och knäck. Jag skulle ha hunnit med ischoklad också med men de där små formarna tog slut, så jag får spara det till en annan dag. Här nedan kommer de recept jag använde idag. Jag mixtrade lite med dem, satte ihop ingredienser från några olika och lade till något själv. Det blev bra!



Snickers

- ca 200 gram jordnötssmör, gärna krokant

- 1 dl strösocker

- 1 dl kokosflingor

- 2 dl ljus sirap

- 1 liter cornflakes

- ca 2 dl salta jordnötter

- 200 gram mörk choklad

- 3-4 msk grädde


Smält jordnötssmör, socker, kokos och sirap i en kastrull. Smula flingorna och häll i dessa och jordnötterna (du kan hacka dem grovt om du vill) i smeten. Bred ut på bakplåtspapper. Smält chokladen och blanda i grädden. Bred ut chokladen ovanpå snickersen och låt stelna i kyl (jag satte ut dem på altanen en stund) innan du skär i bitar. Bild på mina snickers finns nedan.



Knäck (ca 60 stycken)

- ca 1 dl sötmandel (hacka fint)

- 1.5 msk smör

- 2 dl strösocker

- 2 dl ljus sirap

- 1.5 dl grädde (det står vispgrädde men det gick jättebra med vegansk matlagningsgrädde gjord på soja)


Blanda smör, sirap, socker, och grädde i en kastrull. Koka och rör tills en droppe smet som du droppar i kallt vatten kan formas till en kula. (Jag kokade den ungefär en halvtimma, skulle jag tro.) Blanda i den hackade mandeln och låt häll upp i små knäckformar. Låt stelna.


Sötaste Lyckeli har fått smaka broccolipure idag och det gick hem! Lite mangopure efteråt så var lilltösen jättenöjd. Hon börjar fatta det där med sked, vad den är till för och vart den ska hän. Hon kastar sig nästan mot skeden då den kommer lastad med mat, och när hon själv får hålla den (utan mat på) så åker den minsann rätt - in i munnen. :-) Det är så roligt att se henne komma på hur saker och ting fungerar, man ser hur det snurrar runt där inne i skallen tills hon kommer på hur man ska göra.

 
 
anette

anette

11 december 2008 22:05

gott med godis, härligt med recept

http://lifeofnett.blogg.se

 
moe

moe

12 december 2008 00:09

Ja ungefär, 1 år och 7 månader är det mellan dom :-) Jag tycker det är urbra och det går 1000 gånger bättre än vad jag hade väntat mig! En stor fördel är ju att de har sån nytta av varandra. Även fast de är små så märks det så väl. Ingen kan få lillasyster att flina så mycket som storbror ;-) Och ingen tröstar hellre bättre än honom.
Ännu en fördel är ju att man redan är inne i det här med blöjbyten, nappflaskor och barnvagnar. Så man slipper "börja om" igen.
Jag kan komma på en neckdel så här direkt. Och de är att de inte vet vad ordet "vänta" innebär :P Då blir det lätt grinigt när lillasyster vill byta blöja och storebror äta mat..

Hoho snickers! Det måste jag göra :D Är helt inne i det här med julgodis nu.

http://moe.bloggagratis.se

 
Loppan

Loppan

12 december 2008 21:41

super, snickers låter GOTT.SKA testas före jul!
kram på dig o lilla damen

http://lopplottan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina - 16 mars 2015 15:03

Jag går och funderar. Funderar på om jag ska börja blogga igen. Inte för att jag har så enormt mycket tid över, men för att jag tycker det var ett så fint dokument att ha kvar till mina barn i efterhand. Jag har, efter att inte ha besökt min egen blo...

Av Tina - 11 augusti 2013 16:13

Dagarna på Orust då vi delade hus med två andra familjer - nära vänner till oss med barn födda samma år som våra- rusade förbi. Lek, skratt, grodhoppartävling, kantarellplock och sällskapsspel avlöste varandra och i skrivande stund sitter jag här med...

Av Tina - 8 augusti 2013 20:59

Ja, de går, dagarna. Utan att jag hinner blogga! Fy, det får jag ändra på. :-) Vi har varit på landet, på Astrid Lindgrens värld, på landet igen, hemma... När skrev jag sist? Har jag skrivit om Lyckelis kalas? Ja, som sagt, det för länge sedan jag sa...

Av Tina - 25 juli 2013 22:23

Idag var vi vid Näs och badade tillsammans med Lina och David. Det blåste en del och barnen hade skoj i vågorna. Benjamin satt i och för sig i gummibåten hela tiden. Krampaktigt hållande årorna och skallrande tänder, men totalt störtvägrande att gå u...

Av Tina - 25 juli 2013 16:31

Sedan husen hemmavid började bli ommålade för några veckor sedan är Lyckeli väldigt inne på att bli målare och snickare. Målarna får nämligen gå på taket... Innan denna upptäckt levde Lyckeli i tron om att det bara var Pippi och katter som fick göra ...

Ovido - Quiz & Flashcards