Direktlänk till inlägg 28 juli 2011

Andra dagen på Orust - barnkalas och bad vid Slussens pensionat

Av Tina - 28 juli 2011 21:59

Vår andra dag bjöd på underbart väder och jag vi höll igång hela tiden - det fanns ju massor av roliga saker att hitta på!


  För en del började dagen tidigt. De som var uppe allra först, runt 6tiden, satte sig i trädgården med de lite FÖR morgonpigga barnen och väntade in oss andra. Vi fyllde på hela tiden, allt eftersom vi vaknade, och till slut var det samlad tropp.   Jamen jag vet, jag ser mongo ut, men jag ville visa att jag fångade en fågel som oturligt nog flugit in i huset utan att komma ut på egen hand. Är det någon som vet vad det är för fågel? Jag gissar på björktrast men det är bara en ren chansning. Den var lik en koltrast men brun istället för svart.

  Då Lyckeli hade fyllt år knappt en vecka tidigare så ordnade vi barnkalas i trädgården. Ballonger hör till!   Joelbiten gillar ballonger.      Alla barn fick måla var sin canvastavla som de sedan, självklart, fick ta med hem. Det var poppis!

  Benjamin gjorde sin själv, men jag fick hjälpa honom byta färg då och då, samt hindra honom från att käka upp färgen...   Fina tjejer målade på och var glada.   Lyckeli fokuserar! Hon sa att hon målade en noshörning.   Vi hade sångstund i gräset, med hjälp av sångpåsen där alla barn (plus Bengt, hur nu det kom sig) fick plocka en figur och utifrån den föreslå en sång.   "Lilla snigel, akta dig!"     Mina fina!   Vi åt plättlunch, vilket passade små magar utmärkt efter måleri och sång. Bengt hade gjort en kalasgod lasagne som vi vuxna mumsade på.   Goa Elly slocknade en stund i mamma Annikas knä. Sötrumpen!   Sedan drog vi till skogs för att kolla bajs, leta blåbär och fota spindelnät.   Jag och Lyckeliten, som blivit Lyckestor på tre år.   Tilde med sin mamma Sandra.         Då alla små barn sovit middag drog vi till Slussens pensionat där vi badade och busade. Det var så perfekt! Varmt, soligt, roligt!     Min fina familj i vattnet! Bara mamman i denna familj som är badkrukig.             Då middagen fick skjutas fram fick vi fylla på med lite glass innan vi åkte hem. Ingen klagade!   Mmmm... Annika, Elly, Mikael och Joel smaskar på.

 
 
Lina

Lina

5 augusti 2011 00:16

Den fina lilla fågeln är en koltrast, honorna är bruna istället för svarta:) Jag är gammal fågelskådare så jag kunde inte låta bli...

Mvh Lina

http://www.kakboken.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina - 16 mars 2015 15:03

Jag går och funderar. Funderar på om jag ska börja blogga igen. Inte för att jag har så enormt mycket tid över, men för att jag tycker det var ett så fint dokument att ha kvar till mina barn i efterhand. Jag har, efter att inte ha besökt min egen blo...

Av Tina - 11 augusti 2013 16:13

Dagarna på Orust då vi delade hus med två andra familjer - nära vänner till oss med barn födda samma år som våra- rusade förbi. Lek, skratt, grodhoppartävling, kantarellplock och sällskapsspel avlöste varandra och i skrivande stund sitter jag här med...

Av Tina - 8 augusti 2013 20:59

Ja, de går, dagarna. Utan att jag hinner blogga! Fy, det får jag ändra på. :-) Vi har varit på landet, på Astrid Lindgrens värld, på landet igen, hemma... När skrev jag sist? Har jag skrivit om Lyckelis kalas? Ja, som sagt, det för länge sedan jag sa...

Av Tina - 25 juli 2013 22:23

Idag var vi vid Näs och badade tillsammans med Lina och David. Det blåste en del och barnen hade skoj i vågorna. Benjamin satt i och för sig i gummibåten hela tiden. Krampaktigt hållande årorna och skallrande tänder, men totalt störtvägrande att gå u...

Av Tina - 25 juli 2013 16:31

Sedan husen hemmavid började bli ommålade för några veckor sedan är Lyckeli väldigt inne på att bli målare och snickare. Målarna får nämligen gå på taket... Innan denna upptäckt levde Lyckeli i tron om att det bara var Pippi och katter som fick göra ...

Ovido - Quiz & Flashcards