Alla inlägg den 28 juli 2011

Av Tina - 28 juli 2011 22:16

Ja, vi åt mängder av god mat på Orust! Varje familj hade i uppdrag att ordna vissa måltider och det var mysigt att sätta sig till bords så många för att äta.


  Lasagnelunch     Vi plockade blåbär, hallon och vinbär och gjorde en paj som vi mumsade på.   Fina Freja käkar vindruvor.   Försök till gruppbild då vi åt glass efter doppet i havet.   Mätta och goa blev vi - varje dag! Nu är det dags för mig att ta tag i träningen igen, känner jag...

Av Tina - 28 juli 2011 22:12

Idag for vi hemåt efter en underbar minisemester på Orust tillsammans med goda vänner. Men först hann vi med att leka både inomhus och utomhus, äta en superb soppa a la Sandra och packa in rubb och stubb i bilarna.


  Sandra gjorde små båtar som barnen puttade fram i bäcken i skogen.

  Lite längre upp i skogen visade Bengt mig en gammal sko... helt mossig!


  Fina barn!


Vi pratar redan om nästa års resa, som ju inte är planerad i detalj men iaf bokad så att vi vet att den blir av. Så här roligt och mysigt vill vi ha det varje år!

Av Tina - 28 juli 2011 21:59

Vår andra dag bjöd på underbart väder och jag vi höll igång hela tiden - det fanns ju massor av roliga saker att hitta på!


  För en del började dagen tidigt. De som var uppe allra först, runt 6tiden, satte sig i trädgården med de lite FÖR morgonpigga barnen och väntade in oss andra. Vi fyllde på hela tiden, allt eftersom vi vaknade, och till slut var det samlad tropp.   Jamen jag vet, jag ser mongo ut, men jag ville visa att jag fångade en fågel som oturligt nog flugit in i huset utan att komma ut på egen hand. Är det någon som vet vad det är för fågel? Jag gissar på björktrast men det är bara en ren chansning. Den var lik en koltrast men brun istället för svart.

  Då Lyckeli hade fyllt år knappt en vecka tidigare så ordnade vi barnkalas i trädgården. Ballonger hör till!   Joelbiten gillar ballonger.      Alla barn fick måla var sin canvastavla som de sedan, självklart, fick ta med hem. Det var poppis!

  Benjamin gjorde sin själv, men jag fick hjälpa honom byta färg då och då, samt hindra honom från att käka upp färgen...   Fina tjejer målade på och var glada.   Lyckeli fokuserar! Hon sa att hon målade en noshörning.   Vi hade sångstund i gräset, med hjälp av sångpåsen där alla barn (plus Bengt, hur nu det kom sig) fick plocka en figur och utifrån den föreslå en sång.   "Lilla snigel, akta dig!"     Mina fina!   Vi åt plättlunch, vilket passade små magar utmärkt efter måleri och sång. Bengt hade gjort en kalasgod lasagne som vi vuxna mumsade på.   Goa Elly slocknade en stund i mamma Annikas knä. Sötrumpen!   Sedan drog vi till skogs för att kolla bajs, leta blåbär och fota spindelnät.   Jag och Lyckeliten, som blivit Lyckestor på tre år.   Tilde med sin mamma Sandra.         Då alla små barn sovit middag drog vi till Slussens pensionat där vi badade och busade. Det var så perfekt! Varmt, soligt, roligt!     Min fina familj i vattnet! Bara mamman i denna familj som är badkrukig.             Då middagen fick skjutas fram fick vi fylla på med lite glass innan vi åkte hem. Ingen klagade!   Mmmm... Annika, Elly, Mikael och Joel smaskar på.

Av Tina - 28 juli 2011 21:33

Idag kom vi hem från en helt loverly tre dagar lång semester på Orust tillsammans med två andra barnfamiljer. Ni kommer att känna igen dem på korten, vi träffar dem ofta och har alltid trevligt ihop. :-) Jag har tagit så mycket kort att kamerans minneskort var helt fullt då jag kom hem och även om jag var ganska restriktiv då jag valde ut vilka som skulle få vara med på bloggen så blev det ändå över 40 stycken. Oj! Därför kommer jag att dela upp dem på flera inlägg.  


I tisdags bar det av. Vi åkte karavan dit och jag blev förtjust i stället så fort jag fick syn på det. En liten idyll! 


  Så här såg det ut! Underbara, gräsiga ytor där barnen kunde springa omkring.   Tre underbaringar! Tilde, Elly och Lyckeli. Yngst kommer först, och Lyckeli är äldst av dem tre. Men det handlar inte om mer än typ fem veckor mellan äldsta och yngsta.   Man blir glad av att vara på landet!   Benjamin myser med Annika en stund. Stackarn inledde semesterresan med att ramla och slå pannan i ett järngaller, så han såg ut som en slagen hjälte, helt blå och bucklig. Min älskling...   Grabbarna Benjamin och Joel hjälper Annika att dammsuga lite. Större delen av semesterna hade vi bara-blöja-väder.   Då barnen lagt sig spelade vi spel och drack lite vin. Jag blev för första gången slagen i spelet "Värsta språket", som jag vanligtvis brukar briljera i. Marcus var den som slog mig och det tog ett tag innan jag reste mig igen, måste jag erkänna.      Lite trött men glad efter en mycket fin första-dag på resan!

Ovido - Quiz & Flashcards